Deze website maakt gebruik van cookies voor statistiek-doeleinden. Gaat u hiermee akkoord? Ja Nee
 

Ontheffing aanvragen voor geluidsoverlast bij bouwen en slopen

Als u geluidsoverlast ervaart door bouw en sloopwerkzaamheden door particulieren dan is dit iets tussen u en die particulier. Dit valt onder het Burgerlijk Wetboek. U kunt hiervoor bijvoorbeeld uw rechtsbijstandsverzekering of een juridisch loket voor inschakelen.

Als u als bedrijf bouw- en sloopwerkzaamheden uitvoert, moet u geluidsoverlast zoveel mogelijk voorkomen. Bouw- of sloopwerkzaamheden met een geluidsniveau van 60 dB(A) of hoger mag u alleen uitvoeren op werkdagen en op zaterdag tussen 7.00 uur en 19.00 uur. Dit geldt alleen voor bedrijven. Er geldt een maximaal aantal dagen waarop u dit geluidsniveau mag produceren. Het maximale aantal dagen hangt af van het aantal dB(A):

     

  • 60-65 dB(A): maximaal 50 dagen
  •  

  • 65-70 dB(A): maximaal 30 dagen
  •  

  • 70-75 dB(A): maximaal 15 dagen
  •  

  • 75-80 dB(A): maximaal 5 dagen
  •  

  • 80 dB(A)     : 0 dagen
  •  

U kunt als bedrijf een ontheffing aanvragen bij de gemeente als u:

     

  • bouw- en sloopwerkzaamheden uit wilt voeren op werkdagen tussen 19.00 en 7.00 uur
  •  

  • bouw- en sloopwerkzaamheden uit wilt voeren op zondag of een feestdag
  •  

  • het maximale aantal dagen waarop u geluid van 60 of meer dB(A) mag maken wilt verlengen
  •  

  • apparaten wilt gebruiken die dag en nacht werken, zoals een grondwaterpomp
  •  

De voorwaarden voor het aanvragen van ontheffing zijn:

     

  • U gebruikt de stilste technieken en materialen.
  •  

  • U deelt de bouwplaats zo in dat de geluidshinder beperkt blijft.
  •  

  • U zorgt dat de geluidshinder zo kort mogelijk duurt.
  •  

  • U licht omwonenden op tijd in over geplande werkzaamheden.
  •  

Zo vraagt u de ontheffing voor geluidsoverlast aan:

     

  • U neemt contact op met de gemeente.
  •  

  • U geeft door:
    • In welk gebied u de werkzaamheden wilt uitvoeren en wat de afstand is tot de dichtstbijzijnde woningen en andere geluidsgevoelige gebouwen zoals ziekenhuizen, verzorgingshuizen en scholen.
    • Hoe en waarmee u de werkzaamheden wilt uitvoeren.
    • Welke maatregelen u neemt om de geluidshinder te beperken.
    • Hoe u omwonenden informeert over de geluidsoverlast.
    • Hoe en bij wie overlast gemeld kan worden.
  •  

De gemeente beslist binnen 8 weken na ontvangst van uw aanvraag. Deze termijn mag de gemeente eenmaal verlengen.

U kunt bezwaar maken tegen de beslissing op uw aanvraag. Doe dit binnen 6 weken. Bent u het daarna niet eens met de uitspraak op het bezwaarschrift? Teken dan beroep aan bij de rechtbank.

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

     

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  •  

  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  •  

  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  •  

  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  •  

  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  •  

  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
  •