U moet een verhuizing altijd doorgeven aan de gemeente waarin u gaat wonen. Ook als u in dezelfde gemeente blijft wonen. De gemeente past de basisregistratie personen (BRP) dan aan.
U kunt de verhuizing op 3 manieren doorgeven:
- Persoonlijk in het gemeentehuis. Om wachttijden te voorkomen kunt u hiervoor een afspraak maken. Wat u mee moet nemen zie Aanpak.
- Digitaal doorgeven met het formulier 'Verhuizing digitaal doorgeven' onderaan deze pagina bij Formulieren. Hiervoor heeft u DigiD nodig. Tevens dient u toestemming van de hoofdbewoner met kopie legitimatiebewijs van betrokkene of een huur- of een koopcontract te uploaden.
- Schriftelijk doorgeven: Dien dan een verzoek in, voorzien van een handtekening en een kopie van uw geldig legitimatiebewijs, de toestemming van de hoofdbewoner met een kopie van het legitimatiebewijs van betrokkene óf uw huur- of koopcontract.
Aangifte kan gebeuren vanuit iedere gemeente in Nederland.
Vanuit het Buitenland
Als u vanuit het buitenland komt dient u zich persoonlijk te melden aan de balie van het stadhuis. Zie ook de pagina 'Eerste inschrijving in Nederland'. Hiervoor kunt u een afspraak maken via telefoonnummer 14 0162.