Aanvraag energietoeslag

Heeft u eerder energietoeslag via onze gemeente gehad? En komt u nu ook in aanmerking? Dan hoeft u nu geen aanvraag energietoeslag in te dienen. Wij maken de energietoeslag automatisch over op uw bankrekening vóór 2024.

Heeft u in 2023 geen energietoeslag ontvangen, maar denkt u dat u er wel recht op heeft?

Dan kunt u vanaf 1 januari 2024 een aanvraag indienen. Dat kan tot en met 31 maart 2024. Daarna is het niet meer mogelijk een aanvraag in te dienen en in aanmerking te komen voor de energietoeslag. Dat staat in ons gemeentelijk beleid.

De energietoeslag 2023 is een geldbedrag van € 800,-.

Wat heeft u nodig om een aanvraag te doen?

• uw DigiD en die van uw partner als u samenwoont,
  • alle gegevens over uw inkomen van de afgelopen maand,
  • bewijs dat u zelf of uw partner een energiecontract heeft en de rekening betaalt.

Waar vindt u deze gegevens?

• Als u uw DigiD-gebruikersnaam of uw wachtwoord bent vergeten, vraag een nieuwe DigiD aan via www.digid.nl.
  • Uw inkomen staat op uw loonstrookje, uitkeringsspecificatie, bankafschrift of belastingaangifte.
  • Op uw energierekening staat het bewijs dat u een energiecontract heeft.

Wie heeft recht?

Huishoudens met een inkomen tot 120% van de bijstandsnorm hebben recht. Dit is een lager inkomen dan bij de energietoeslag 2022. De gemeente volgt de richtlijn van het Rijk.

Inkomensgrenzen

De inkomensgrens is netto per maand inclusief vakantietoeslag (120% van de geldende norm):

Gezinssamenstelling21 jaar tot AOW- leeftijdVanaf AOW-leeftijd
Alleenstaand€ 1.540,60€ 1.710,91
Samenwonend/getrouwd€ 2.200,85€ 2.318,78

Aanvraagformulier

Klik hier om het aanvraagformulier energietoeslag te openen.

Vragen?

Bel ons op 14 0162.