Nieuwsberichten

Inwoners en ondernemers gebruiken de gemeentelijke website steeds vaker om online zaken te regelen; van het aanvragen van een subsidie tot het doorgeven van een verhuizing. Om websitebezoekers te ondersteunen bij het gebruik van de website, is er op oosterhout.nl een nieuwe chatbot (virtuele assistent) actief. Bezoekers vragen aan de chatbot wat zij zoeken en die helpt ze verder naar de juiste informatie. Een nieuwe stap in het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers.

Een chatbot is geprogrammeerd om zaken met een websitebezoeker af te handelen. De chatbot beantwoordt een aantal veelvoorkomende vragen en verwijst de bezoeker door naar de juiste webpagina, 24 uur per dag. Mocht de chatbot het antwoord niet weten, dan wordt de webbezoeker tijdens de openingstijden van het stadhuis doorverbonden met een medewerker en kan men live verder chatten.

Leren

De chatbot leert steeds bij. Op basis van vragen, antwoorden en feedback van de bezoeker wordt de chatbot voortdurend aangepast en verbeterd. In de toekomst kan de chatbot steeds meer onderwerpen behandelen en worden transacties mogelijk, zoals het doorgeven van een verhuizing of melding.

Onderdeel dienstverlening

In 2019 startte de gemeente Oosterhout als een van de eerste gemeenten een proef met de chatbot op de website. De proef vond plaats in samenwerking met onder andere enkele andere gemeenten uit het ICT-samenwerkingsverband Equalit en leveranciers OBI4WAN en Visma Roxit. Eind 2020 werd besloten dat de chatbot een definitief onderdeel zou worden van de gemeentelijke dienstverlening.

Live

De eerste maanden van 2021 is de chatbot geactualiseerd in de stijl van de nieuwe website en zijn er nieuwe onderwerpen en keuzeknoppen toegevoegd om het de gebruiker nog makkelijker te maken. Deze chatbot wordt voortdurend samen met andere gemeenten doorontwikkeld.

Feiten en cijfers

  • De gemeentelijke website www.oosterhout.nl is in 2020 423.190 keer bezocht en er werden 1.308.000 pagina’s bekeken.
  • De chatbot is in 2020 zeker 10.000 keer bezocht.
  • Van de 50 gesprekken handelt de chatbot er zelfstandig 40 af.
  • Oosterhout is de één van de eerste 10 gemeenten die deze chatbot in gebruik heeft.

Nieuws

Voor het overige nieuws kunt u kiezen uit de volgende nieuwscategorieën: