Het kan gebeuren dat uw paspoort of identiteitskaart gestolen wordt of dat u het kwijtraakt. Vanaf 1 maart 2013 doet u geen aangifte van vermissing/diefstal van uw reisdocument meer bij de politie maar direct bij de gemeente. Dit kan ook digitaal. Er wordt dan een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.
Is uw paspoort gestolen en moet u de volgende dag op reis? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. U dient hiervoor zelf contact op te nemen met de Koninklijke Marechaussee op de luchthaven van vertrek.
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat. Daarop reist u terug naar Nederland. Bij terugkomst in Nederland wordt er bij de aanvraag van een nieuw reisdocument bij de gemeente een verklaring van vermissing/diefstal opgemaakt.
Let op:
Vindt u uw paspoort of identiteitskaart terug nadat u aangifte heeft gedaan? Dan bent u verplicht het document in te leveren bij uw gemeente. U kunt uw teruggevonden document dus niet meer gebruiken als identificatiemiddel. Het document staat namelijk als vermist geregistreerd. Deze registratie is niet terug te draaien. Het gebruik van een teruggevonden paspoort is strafbaar. De gemeente vernietigt het document om fraude en misbruik te voorkomen.