Ontwerp Burgemeester Holtroplaan

Samen met inwoners en andere betrokkenen is er een nieuw plan gemaakt voor de Burgemeester Holtroplaan. De verkeersveiligheid wordt verbeterd, er komt een mooi nieuw plein voor het winkelcentrum. Ook is er rekening gehouden met veranderingen in het klimaat. Daarom komen er plekken voor het opvangen van water als het erg hard regent.

Tekening Burgemeester Holtroplaan,  klik hier om de tekening beter te bekijken (pdf 103 kb)

Hoe is dit ontwerp gemaakt?

Eind 2019 – Presentatie ontwerp

Er is een ontwerp gepresenteerd tijdens een
aantal bijeenkomsten. Er zijn in de buurt veel zorgen over te hard rijden en de veiligheid van het verkeer. Het asfalt blijkt erg slecht en moet vervangen worden. Daarom maken we een nieuw ontwerp.

Eind 2021 – Ontwerpschetsen maken

Met de bewonerswerkgroep, het winkelcentrum, Arriva, Nood-en Hulpdiensten, Thuisvester en andere betrokkenen maken we ontwerpschetsen. We bekijken samen de voor-en nadelen van deze ontwerpen. De vragen en opmerkingen van bewoners uit 2019 nemen we hierin mee.

Half 2021 – Wie denkt er mee?

We vragen welke inwoners mee willen denken over het nieuwe ontwerp. Met hen maken we een werkgroep. De coronapandemie is uitgebroken, dit zorgt ervoor dat we minder snel kunnen werken. Toch gaan we aan de slag, op manieren die veilig zijn voor iedereen.

Half 2022 – Ontwerp kiezen

We kiezen samen welk ontwerp het beste past bij de wensen van de werkgroep, de bewoners en de andere betrokkenen. Ook het beleid van de gemeente en het veranderende klimaat zijn belangrijk bij de ontwerpkeuze. Het gekozen ontwerp gaan we verder uitwerken.

December 2022 – Ontwerp laten zien

Er zijn mooie tekeningen gemaakt van het ontwerp, die we nu aan iedereen laten zien.
Er is een document gemaakt waarin is opgeschreven waarom we dit ontwerp gekozen hebben. Ook is gekeken wat het ontwerp gaat kosten. Wie nog vragen heeft over het ontwerp kan naar een van de inloopmomenten komen.

Van ontwerp tot uitvoering

In de afgelopen periode 2023 is er hard gewerkt om het ontwerp verder uit te werken tot een uitvoerings gereed ontwerp met een bestek. Verschillende vergunningen zijn aangevraagd en inmiddels verkregen. Eind 2023 is gestart met de aanbesteding van dit werk. Eind april 2024 wordt de aannemer naar verwachting bekend. In juni 2024 start de gefaseerde uitvoering van het werk. Hierover wordt nog nader gecommuniceerd.

Uitvoeringsontwerp 29-02-2024 (pdf-bestand, 1.418 kb)

Ontwerptekeningen en ontwerponderbouwing

Als u interesse heeft in de gedetailleerde tekeningen van het Ontwerp of de Ontwerponderbouwing, dan kunt u deze hier bekijken:

Ontwerponderbouwing (pdf-bestand, 3.933 kb)

Verwachte planning

Vierde kwartaal 2023:                      Bestemmingsplan onherroepelijk
4e kwartaal 2024:                             Sloop huidige opstallen
4e kwartaal/1e kwartaal 2025:          Start bouw

Te kappen bomen

In het nieuwe ontwerp zal de weg op sommige plaatsen anders gaan lopen.
Als er op de plek van de nieuwe weg bomen staan moeten deze gekapt worden. Daar komen in het plan nieuwe bomen voor terug. Want het doel van de gemeente is om zoveel mogelijk bomen te behouden en waar mogelijk meer bomen te planten.
Dit is vastgelegd in het kapbeleid van de gemeente en noemen we compensatieplicht.
Omdat er in het ontwerp veel verschillende dingen te zien zijn is er voor de duidelijkheid een aparte bomenkaart gemaakt. Hierop is duidelijk te zien welke bomen verdwijnen en en op welke plekken er nieuwe bomen terug kunnen komen.

Op dinsdag 12 maart 2024 start aannemer Weijtmans met het kappen (vellen) van 49 bomen voor het project Burgemeester Holtroplaan en Vondellaan en 12 bomen voor het project De Bunthoef.
De aannemer start dinsdag 12 maart om 7.30 uur met de bomenkap. Dit om de overlast voor de winkeliers en op het parkeerterrein zoveel mogelijk te beperken. Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer ter plaatse geleid met behulp van borden en door een verkeersregelaar. De verwachting is dat de werkzaamheden op woensdag 13 maart zijn afgerond.

Het werk is nodig om de herinrichting van de Burgemeester Holtroplaan en Vondellaan en de nieuwbouw op De Bunthoef-locatie in de toekomst mogelijk te maken. De start van de herinrichting van de Burgemeester Holtroplaan en Vondellaan staat nu gepland voor juni 2024 en de sloopwerkzaamheden van de De Bunthoef staan gepland in het 3e kwartaal van 2024.

Volgens het nieuwe bomencompensatiebeleid moeten er voor het project Burgemeester Holtroplaan 100 bomen terugkomen. Binnen het project Burgemeester Holtroplaan kunnen er 74 bomen worden ingepast, waarna er nog 26 bomen elders in de gemeente geplant moeten worden.

Voor het project De Bunthoef moeten er circa 24 bomen terug worden geplant, waarvan er circa 21 bomen
elders in de gemeente geplant moeten worden.

Tekening te vellen bomen (pdf-bestand, 410 kB)
Overzicht afzettingen (pdf-bestand, 3.160 kB)

Vragen?

Heeft u vragen over het project, dan kunt u contact opnemen met de projectleider van de gemeente Oosterhout, de heer
J. van Rooten, via telefoonnummer 14 0162 of via e-mail j.van.rooten@oosterhout.nl.