Onze mensen maken het verschil

Bij Hofkens HIG de Allesreinigers gaat het al sinds de oprichting om meer dan alleen schoonmaken. “Wij zijn een familiebedrijf,” vertelt Mark Hofkens, CEO en tweede generatie aan het roer. “Mijn vader is het bedrijf begonnen met mijn oom Koos. Wij hebben het verder uitgebouwd. En hopelijk komt er ooit een derde generatie -  maar alleen als ze dat echt willen.”

Van familiebedrijf naar professionele werkgever

De afgelopen jaren heeft Hofkens zich sterk ontwikkeld. Nieuwe technologieën zoals AI en Power BI helpen om slimmer en efficiënter te werken. “We laten zien dat schoonmaak ook vernieuwend kan zijn,” zegt Mark trots. “Het is misschien niet het meest populaire of sexy beroep, maar door te investeren in digitalisering, goed materieel en fijne arbeidsvoorwaarden blijven we aantrekkelijk voor nieuwe én bestaande medewerkers en noodzakelijk werk.”

En dat lukt goed. De laatste maanden weet het bedrijf opvallend veel nieuwe mensen aan te trekken. “We hebben leuke wervingscampagnes en een aanbrengbonus. Maar het belangrijkste is dat medewerkers zich hier thuis voelen,” legt Mark uit. “Als iemand een nieuwe collega aandraagt, doen ze dat niet alleen voor de bonus, maar vooral omdat ze trots zijn op hun werk. Dat maakt hen onze echte ambassadeurs.”

Groei begint van binnenuit

Hofkens investeert veel in de ontwikkeling van medewerkers. “We stimuleren mensen om binnen het bedrijf te groeien,” vertelt Mark. “Als iemand zegt: ‘Ik wil iets anders doen’, dan kijken we samen wat er mogelijk is. Zo hebben we iemand die eerst de trappenhallen schoonmaak aanstuurde, maar nu als KAM-coördinator (Kwaliteit, Arbo en Milieu) werkt. Wij zorgen dan voor de juiste opleiding en begeleiding. Dat vinden wij goed werkgeverschap”. Volgens Mark komt de beste kennis van binnenuit. “We willen niet afhankelijk zijn van externe bureaus. Onze mensen kennen het werk, de materialen en de klanten. Die praktijkervaring is goud waard.”

De kracht van Ingrid

Een mooi voorbeeld van betrokkenheid is Ingrid, de drijvende kracht achter de interne wasserette. “Ingrid is voor mij hét gezicht van wat Hofkens wil zijn,” vertelt Mark met een glimlach. “Ze zorgt ervoor dat alle medewerkers elke dag schone werkkleding hebben, netjes klaargelegd in hun kastje. Als ze er een dag niet is, merken we pas hoe belangrijk ze is.” Ingrid begon ooit met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar is inmiddels onmisbaar. “Voor mij is ze geen uitzondering, ze hoort gewoon bij de familie. Ze doet haar werk met zoveel trots en precisie – dat maakt haar een echte ambassadeur van ons bedrijf.”

Een werkgever met hart

Met ruim 400 medewerkers verspreid over vijf locaties in Nederland (Oosterhout, Moerdijk, Wijster, Westervoort en Rozenburg) blijft Hofkens groeien. Toch wil Mark dat de familiaire sfeer blijft, dat is ons DNA en super belangrijk. “Of je nu in de wasserette werkt, in de buitendienst of op kantoor: iedereen is belangrijk,” zegt hij. “We zorgen voor goed materiaal, veiligheid, een gezonde werk-privébalans en een warm teamgevoel. Dat is waarom mensen hier graag blijven werken.”

En hoe zit het met de volgende generatie Hofkens? “Mijn kinderen zijn negen en tien. In de vakanties lopen ze hier al rond en helpen ze met kleine klusjes. Niet omdat het moet, maar omdat ze het leuk vinden. Als ze later iets anders willen doen, is dat prima. Maar ik vind het mooi dat ze nu al zien wat we hier samen opbouwen.”