Sterke fundering

Wie via de voordeur het kantoor van Janus Vaten: Expert in industriële verpakkingen aan de Industrieweg in Oosterhout binnenloopt, heeft geen weet van de gigantische historie die aan dit bedrijf ‘vastzit’. Het moderne kantoor ziet er strak en eigentijds uit, maar onder het gebouw ligt een sterke fundering gevormd door de vijf generaties van het familiebedrijf. Je voelt de geschiedenis van de familie in elke hoek van het bedrijf. De familie Janus lééft hier, loopt elke dag door de productie, werkt op kantoor en zelfs de generatie senioren, Henk en Frits, inmiddels 76 en 82 oud, hebben er nog altijd een eigen kantoor.

Roeland Janus, 48, één van de vier huidige generatie directeuren Janus, spreekt er met vanzelfsprekendheid over: “We zijn een familiebedrijf, maar niet omdat er toevallig dezelfde achternaam op de gevel staat. Een familiebedrijf ben je. In hoe je met elkaar omgaat en hoe je kijkt naar de mensen die hier binnenkomen - of ze nu Janus heten of uit Polen of Roemenië afkomstig zijn. Bij ons is iedere medewerker in zijn specifieke rol van belang.”

Een ontwikkeling van generaties, in mensen én in aanpak

Janus Vaten is blijven groeien. Vanaf de eerste start in Amsterdam in 1870, via Gorinchem, tot de locatie in Oosterhout waar het bedrijf inmiddels bijna vijftig jaar gevestigd is. Dat gold voor de familie zelf (iedere generatie kreeg de ruimte om eerst ergens anders ervaring op te doen) maar net zo goed voor iedereen die binnenkwam en nog binnenkomt voor een baan op de werkvloer. Inmiddels is Janus Vaten een bedrijf met ruim 100 medewerkers op meerdere locaties en actief in meer dan 20 landen.

De kracht van loyaliteit 

“De jongens die in 2008 binnenkwamen, werken hier bijna allemaal nog,” vertelt Roeland, “en dat zegt wel iets. Het zijn vooral medewerkers uit Polen en Roemenië die de productie draaiende houden. En die blijven, omdat ze hier iets vinden wat je niet kunt automatiseren: menselijke aandacht.” Werknemers krijgen de kans om door te groeien tot groepsleider, teamcoördinator of specialist. Er is voor hen begeleiding bij administratie en belastingen. 

En misschien wel het mooiste: ieder jaar wordt er tijdens werktijd een cursus Nederlands georganiseerd. “Het beheersen van de Nederlandse taal is belangrijk. Niet alleen voor communicatie op de werkvloer, maar ook voor het leven buiten de fabriek. We geven onze werknemers de kans om echt een plek te vinden in de Nederlandse samenleving. En we zien dat het werkt". Wie hier begint als uitzendkracht, wordt vaak binnen een jaar vast onderdeel van het team. Gesteund, begeleid en vooral gezien, bevestigt Roeland het gelijk van een goed personeelsbeleid.

Huisvesting als sleutel tot binding 

De arbeidsmarkt vraagt vandaag de dag van werkgevers meer dan alleen veilige werkplek en een goed salaris. “Vooral jonge werknemers uit het buitenland kampen met een praktisch probleem, namelijk het vinden van huisvesting”, verteld Roeland. “Een Roemeense jongen van 24 kan wel werk vinden, maar waar moet hij wonen?” 

Daarom regelt Janus Vaten soms tijdelijke huisvesting. Niet als eindstation - de mensen moeten via Janus Vaten uiteindelijk zelfstandig een plek vinden - maar als startpunt. Een landing, een veilige basis. “We zien het regelen van huisvesting voor gemiddeld één à twee jaar, als een tijdelijke opstap voor onze werknemers. Dit helpt enorm in het binden aan en gemotiveerd houden van mensen binnen het bedrijf”, gaat Roeland verder.

Persoonlijk, warm en dichtbij 

Misschien is het wel de grootste kracht van het bedrijf: de directe lijnen. Iedere medewerker, waar hij of zij ook werkt, kent de vier directeuren. Ze lopen dagelijks door de productie, maken praatjes, luisteren naar wat er speelt. “Dat is onze filosofie,” zegt Roeland, “je moet zichtbaar zijn. Je moet weten wat er leeft. Dan begrijpen mensen dat ze ertoe doen.”

Opleidingen, doorgroeien en kansen creëren

Binnen het bedrijf zijn volop mogelijkheden om stappen te maken. Vrijwel alle groepsleiders zijn ooit begonnen op de werkvloer. Door interne opleidingen, begeleiding en vertrouwen groeiden zij door. Daarnaast werkt Janus Vaten actief samen met scholen en andere bedrijven om technisch talent op te leiden. “Het is een grote uitdaging, maar essentieel voor de toekomst. Je moet het wel met elkaar willen organiseren,” zegt Roeland, “en je moet jongeren kansen geven, ook als ze misschien niet zo graag leren, maar wél goed met techniek zijn.”

Een bedrijf waar toekomst wordt gemaakt

Met de zesde generatie Janus al voorzichtig aan de horizon - twaalf potentiële kandidaten - denkt Janus Vaten verder dan alleen cijfers en productie. Het gaat om cultuur. Om mensen. Om continuïteit. “Personeel is geen puzzel,” zegt Roeland, “het zijn mensen. En als je goed voor mensen zorgt, blijven ze. Dat zie je hier iedere dag.” En zo blijft een bedrijf dat in 1870 begon, in 2025 nog altijd groeien dankzij technologie en vakmanschap, maar vooral dankzij de manier waarop het met mensen omgaat. Dat is misschien wel het meest duurzame en constante dat een familiebedrijf kan leveren.