Aangifte van overlijden gebeurt in de gemeente van overlijden. Meestal regelt de uitvaartverzorger dit. Als u zelf aangifte doet van overlijden, maak dan een afspraak bij de gemeente.

Beschrijving

Als iemand overlijdt, moet dat worden doorgegeven aan de gemeente waarin de persoon is overleden. Doe dit voordat de begrafenis of crematie plaatsvindt. Vaak doet de begrafenisondernemer dit namens de nabestaanden. De gemeente zorgt ervoor dat de basisregistratie personen (BRP) wordt aangepast.

Nabestaanden regelen de begrafenis of crematie van de overledene. Gebeurt dit niet, bijvoorbeeld omdat er geen nabestaanden zijn? Dan zorgt de gemeente dat de overledene begraven wordt.

Aangifte doen als uitvaartondernemer

Overlijden

Als uitvaartondernemer kunt u online aangifte doen van overlijden via eHerkenning. U heeft de volgende gegevens nodig:

  • Digitale versie van de A-verklaring van overlijden door de arts. Om toe te voegen tijdens de online aangifte.
  • BSN, naam en geboortedatum van overledene.
  • Gegevens contactpersoon of nabestaande van overledene.
  • Gegevens van de uitvaart, zoals datum/tijd en locatie.

Lijkvinding

Als na een overlijden, de dag van overlijden en/of de plaats van overlijden, niet vastgesteld kan worden, is er sprake van een zogenaamde lijkvinding. Als uitvaartondernemer doet u dan aangifte van lijkvinding. Dit kan online, via onze website. Bij de aangifte logt u in met eHerkenning. U heeft de volgende gegevens nodig:

  • de melding die u van de GGD heeft ontvangen over de lijkvinding;
  • BSN, naam en geboortedatum van de overledene;
  • gegevens van een contactpersoon of nabestaande van de overledene;
  • gegevens van de uitvaart, zoals datum/tijd en locatie.

Na het overlijden moet u 36 uur wachten voordat u de overledene mag begraven of cremeren. Maar de begrafenis of crematie mag niet meer dan 6 werkdagen na het overlijden zijn. Wilt u de overledene eerder of later begraven of cremeren? Dan heeft u toestemming van de burgemeester nodig.

Zo doet u aangifte van overlijden:

  • Maak een afspraak bij de gemeente waarin de persoon overleden is.
  • Neem uw geldige identiteitsbewijs mee.

Voor een verlof tot begraven of cremeren heeft u verder nodig:

  • bij een natuurlijke doodsoorzaak: een A-verklaring en een B-verklaring van de arts die de dood heeft vastgesteld. Soms geeft de gemeentelijk lijkschouwer de verklaringen. De B-verklaring is voor het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). U mag de envelop met de B-verklaring erin niet openmaken.
  • bij een niet-natuurlijke doodsoorzaak: een verklaring van geen bezwaar crematie/begrafenis, afgegeven door de officier van justitie
  • als u een crematie of begrafenis wilt uitstellen of vervroegen: toestemming van de burgemeester

U moet een overledene binnen 6 werkdagen laten begraven of cremeren.

Woonde de overleden persoon in een andere gemeente of een ander land? Dan hoeft u het overlijden niet zelf door te geven aan deze gemeente of dit land. Dit doet de gemeente waarin de persoon is overleden.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente door gebruik te maken van het contactformulier of bel ons op 14 0162.

Aangifte doen van overlijden is gratis. Een uittreksel van de overlijdensakte kost € 17,10. Een meertalig modelformulier kost € 17,10 (2025).

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.