Voor het plaatsen van een aandenken bij een graf, zoals een grafsteen, heeft u een vergunning nodig. U vraagt de vergunning aan bij de desbetreffende begraafplaats.
Grafsteen plaatsen
Bij het graf van een overledene mag u een aandenken plaatsen, bijvoorbeeld een grafsteen, gedenkplaat of graftuin. U heeft hiervoor een vergunning nodig.
Voorwaarden
De voorwaarden om een grafsteen te plaatsen zijn:
- U plaatst het aandenken binnen de ruimte van het graf.
- U houdt zich aan de regels van de begraafplaats.
Aanpak
Meestal vraagt de steenhouwer of begrafenisondernemer de vergunning aan bij de eigenaar van de begraafplaats. Wilt u het zelf doen? Zo vraagt u een vergunning aan om een aandenken te plaatsen op een gemeentelijke begraafplaats:
- U maakt een afspraak bij de gemeente
- U geeft de volgende informatie door:
- uw naam en adres
- het grafnummer
- hoe het gedenkteken eruitziet (bijvoorbeeld afmeting, materiaal en tekst)
Contact
Gedenkpark Leijsenakkers
- Contact: Stichting Gedenkpark Leijsenakkers
- Adres: Veerseweg 42, 4901 ZE in Oosterhout
- Telefoon: (0162) 455 117
- E-mail: info@leijsenakkers.nl
- Website: www.leijsenakkers.nl
Op de website van Gedenkpark Leijsenakkers vindt u ook meer informatie over de mogelijkheden voor asbestemmingen en natuurlijk begraven.
Begraafplaatsen in Dorst, Den Hout en Oosteind
- Contact: Catharinaparochie
- Adres: Markt 17, 4901 EP in Oosterhout
- Telefoon: (0162) 432 339
- E-mail: info@catharina-parochie.nl
- Website: www.catharina-parochie.nl
Protestantse begraafplaats
- Contact: De Protestantse Begraafplaats
- Adres: Nieuwe Bouwlingstraat 37, 4901 KJ in Oosterhout
- Telefoon: 06 5421 4148 of (0162) 471 316
- E-mail: begraafplaats@pgoosterhout.nl
- Website: www.pgoosterhout.nl
Joodse Begraafplaats op de Vrachelse Heide
- Contact: De Nederlands Israëlische Gemeente Breda
- E-mail: info@joodsbreda.nl
- Website: www.joodsbreda.nl
Privacy en persoonsgegevens
Accordion item is ingeklaptAls u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.