Woont u in Oosterhout en krijgt u te maken met verlies of diefstal van uw paspoort of identiteitskaart, dan kunt een nieuw document aanvragen.

Beschrijving

Vraag een nieuw reisdocument aan als uw oude reisdocument gestolen of kwijt is. Aangifte doen bij de politie is niet nodig. Om identiteitsfraude te voorkomen, legt u een verklaring van vermissing af. De gemeente noteert het nummer van uw oude identiteitsbewijs in het basisregister reisdocumenten. Wilt u geen nieuw reisdocument aanvragen? Bijvoorbeeld als u uw identiteitskaart kwijt bent, maar uw paspoort nog heeft? Ook dan kunt u een verklaring van vermissing afleggen. Zo voorkomt u dat uw reisdocument gebruikt wordt voor identiteitsfraude. U moet wel aangifte bij de politie doen als er meer gestolen is dan alleen uw reisdocument. Of als u bijvoorbeeld letsel heeft overgehouden aan de overval.

Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijtgeraakt in het buitenland? Doe direct aangifte bij de plaatselijke politie en vraag om een bewijs daarvan. Vraag ook een nieuw of tijdelijk reisdocument aan bij een Nederlandse ambassade of consulaat.

Als u uw reisdocument als verloren heeft opgegeven, kunt u het niet meer gebruiken als u het terugvindt. Lever uw teruggevonden paspoort of identiteitskaart in bij de gemeente.

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart moet u zo snel mogelijk digitaal de vermissing/diefstal van uw reisdocument melden. U kunt de vermissing van uw reisdocument ook persoonlijk melden bij de gemeente Oosterhout. Maak hiervoor een afspraak.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente door gebruik te maken van het contactformulier of bel ons op 14 0162.

U vraagt een nieuw paspoort of een nieuwe identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente waar u ingeschreven staat. Is dat niet snel genoeg? Een nieuw paspoort aanvragen kost zeker 24 uur. Misschien komt u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee. Is uw paspoort of identiteitskaart verloren of gestolen in het buitenland? En heeft u daar een vraag over? Bel of Twitter dan met het 24/7 BZ Contactcenter van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.