U heeft een trekkerrijbewijs nodig als u met een tractor over de openbare weg wilt rijden. Een trekkerrijbewijs vraagt u aan bij de gemeente. Ook voor sommige andere voertuigen heeft u een trekkerrijbewijs nodig.

Beschrijving

Wilt u met een trekker over de openbare weg rijden? Dan heeft u een trekkerrijbewijs nodig. U kunt een trekkerrijbewijs aanvragen als u geslaagd bent voor uw rijexamen. Een trekkerrijbewijs heeft u ook nodig voor sommige andere voertuigen, zoals:

  • een SRV-wagen
  • een vorkheftruck
  • een wegtreintje

Lees op de website van de Rijksoverheid voor welke voertuigen u nog meer een trekkerrijbewijs nodig heeft.

U heeft geen rijbewijs nodig om op eigen terrein een trekker te besturen.

Oude rijbewijs voor auto’s geldt ook als trekkerrijbewijs

Had u voor 1 juli 2015 al een rijbewijs B (het rijbewijs waarmee je een auto mag besturen)? Dan mag u daarmee ook een trekker besturen. Verlengt u dat rijbewijs voor 1 juli 2025? Dan wordt de T-categorie bijgeschreven op uw nieuwe rijbewijs. Verlengt u 1 juli 2025 of later? Dan vervalt de T-categorie.

De belangrijkste voorwaarden voor het aanvragen van een trekkerrijbewijs zijn:

  • U bent geslaagd voor uw rijexamen.
  • U bent 16 jaar of ouder.
  • U heeft de Nederlandse nationaliteit, of de nationaliteit van een ander EU/EVA-land. Of 1 van deze situaties geldt voor u:
    • U heeft een geldige verblijfsvergunning.
    • U heeft de Oekraiense nationaliteit en valt onder de Richtlijn tijdelijke bescherming.
    • U bent in Nederland vanwege Associatiebesluit 1/80 van de Associatieraad EEG/Turkije).
  • U woonde in het afgelopen jaar minimaal 184 dagen in Nederland.

U maakt een afspraak bij de gemeente. U neemt mee:

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente door gebruik te maken van het contactformulier of bel ons op 14 0162.

Na 5 werkdagen kunt u het nieuwe rijbewijs ophalen bij de gemeente. U heeft 3 maanden de tijd om uw rijbewijs op te halen.

Spoedaanvraag

Duurt 5 werkdagen te lang? Vraag uw rijbewijs dan aan via de spoedprocedure. De gemeente zorgt er dan voor dat uw rijbewijs extra snel klaarligt. Als u het rijbewijs vóór 14.00 uur aanvraagt, is het uiterlijk na 2 werkdagen klaar. U betaalt wel extra geld voor een spoedprocedure.

Is uw rijbewijs kwijt? Dan is een spoedprocedure niet altijd mogelijk. Vraag hiernaar bij de gemeente.

Tarieven 2025

 
Rijbewijs€ 52,10
Extra kosten spoedaanvraag€ 39,65

 

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.