Rekenkamer
De rekenkamer is een belangrijk onderzoeksinstrument van de gemeenteraad. De gemeentewet regelt dat de rekenkamer bevoegd is om de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur te onderzoeken. De rekenkamer formuleert, vanuit de bevindingen in de onderzoeken, aanbevelingen aan de raad en/of het college.
De gemeenteraad heeft op 7 september 2021 de leden van de rekenkamer benoemd. De samenstelling van de rekenkamer (per januari 2022) is:
De heer Martin van Vliet, voorzitter/lid
De heer Richard Brabers, lid
Mevrouw Yasemin Aydin, lid
Onderzoek naar Digitale Dienstverlening
Dienstverlening aan inwoners, ondernemers en organisaties is een kerntaak van een gemeente. De gemeente Oosterhout heeft verschillende kanalen om haar dienstverlening aan te bieden: aan de balie, telefonisch en digitaal. Vooral digitale dienstverlening heeft een flinke groei doorgemaakt. Het college heeft de ambitie dat meer inwoners gebruik gaan maken van digitale dienstverlening. Daarom onderzoekt de rekenkamer of Oosterhout de randvoorwaarden en uitgangspunten op orde heeft om er voor te zorgen dat alle inwoners, ondernemers en organisaties goed gebruik kunnen maken van de digitale dienstverlening.
Wilt u meer lezen over dit onderzoek of wilt u een bijdragen leveren aan dit onderzoek? Klik hier
Onderzoeksrapporten
Tot en met 2020 zijn de rekenkameronderzoeken in de gemeente Oosterhout uitgevoerd door de Rekenkamer West-Brabant
Wegbeheer en -onderhoud december 2020 (542,1 KB)
Doorwerking rekenkameronderzoeken december 2019 (965,4 KB)
Sport- en gezondheidsbeleid oktober 2018 (195,1 KB)
Lokaal sportbeleid oktober 2018 (506,6 KB)
Lokaal gezondheidsbeleid oktober 2018 (615,4 KB)
Langer zelfstandig wonen ouderen november 2017 (837,4 KB)
Reflectie onderzoeken langer zelfstandig wonen ouderen november 2017 (173,8 KB)
Evaluatie relatie gemeente - OMWB april 2017 (1,2 MB)
Subsidies maatschappelijke zorg welzijn mei 2016 (634,3 KB)
Evaluatie cultuurnota juni 2015 (1,3 MB)