Een geregistreerd partnerschap beëindigt u via een advocaat of notaris. Heeft u minderjarige kinderen of bent u het niet met elkaar eens? Dan moet u naar de rechter. De advocaat of notaris meldt de beëindiging bij de gemeente.

Beschrijving

Voor het beëindigen van een geregistreerd partnerschap gaat u naar een notaris of advocaat. In sommige gevallen moet u met uw advocaat naar de rechter. Het geregistreerd partnerschap is pas beëindigd nadat het is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.

Een geregistreerd partnerschap eindigt ook als:

  • u het geregistreerd partnerschap laat omzetten in een huwelijk
  • 1 van beiden komt te overlijden of langdurig wordt vermist

De voorwaarden om een geregistreerd partnerschap via een notaris of advocaat te beëindigen zijn:

  • U heeft geen kinderen onder de 18 jaar.
  • U wilt allebei het geregistreerd partnerschap beëindigen.

Heeft u kinderen onder de 18 jaar? Of bent u het niet met elkaar eens over de beëindiging van het partnerschap of over de regelingen? Dan moet u naar de rechter. Hiervoor heeft u een advocaat nodig.

Zo beëindigt u een geregistreerd partnerschap via een notaris of advocaat:

  • U gaat naar een notaris of advocaat.
  • U stelt samen een overeenkomst op over het beëindigen van het partnerschap.
  • De notaris of advocaat meldt de overeenkomst aan de gemeente.
  • De gemeente verwerkt de overeenkomst in de registers van de burgerlijke stand.

Moet u het geregistreerd partnerschap laten beëindigen via de rechter? Kijk voor de stappen op Rechtspraak.nl.

De overeenkomst (via notaris of advocaat) moet binnen 3 maanden ingeschreven zijn bij de burgerlijke stand. Een uitspraak van de rechter moet binnen 6 maanden ingeschreven zijn bij de burgerlijke stand.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.