U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen, als u wilt worden aangeduid met de achternaam van uw echtgenoot/echtgenote/partner. Het gaat om de naam die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt door overheidsinstanties.
De eigen geslachtsnaam verandert niet, maar alleen de naam waarmee u voortaan wilt worden aangeschreven. Op officiële documenten, zoals een paspoort of rijbewijs, staat altijd uw eigen naam, eventueel aangevuld met de achternaam van echtgenoot/echtgenote/partner.
Andere achternaam gebruiken
Wilt u dat de overheid u met een andere naam aanschrijft? Bijvoorbeeld met de naam van uw partner of met uw meisjesnaam? Dit vraagt u aan bij de gemeente.
Beschrijving
Voorwaarden
U kunt een Verzoek wijziging naamgebruik indienen wanneer u
- getrouwd bent
- een geregistreerd partnerschap bent aangegaan
- gescheiden bent
- weduwe of weduwnaar bent geworden
Aanpak
Het verzoek tot veranderen van uw achternaam kan op meerdere manieren:
- Op afspraak: u maakt een afspraak op het gemeentehuis
- Digitaal: via het online formulier Wijziging naamgebruik doorgeven
- Schriftelijk: via een verzoek voorzien van een handtekening en geldig legitimatiebewijs
Termijn
De gemeente moet binnen 4 weken beslissen en maakt de beslissing schriftelijk bekend.
Privacy en persoonsgegevens
Accordion item is ingeklaptAls u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.