U kunt een familielid, vriend of kennis vragen uw huwelijk of geregistreerd partnerschap te voltrekken. Deze persoon wordt benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (babs). U dient minimaal drie maanden voor de huwelijksdatum/datum partnerschapsregistratie hiervoor een verzoek in bij de gemeente.
Benoeming eigen trouwambtenaar
U kunt u laten trouwen of het partnerschap laten registreren door een bekende. U vraagt dit aan bij de gemeente waar u wilt trouwen of het partnerschap laat registreren.
Voorwaarden
Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet 18 jaar of ouder zijn.
Aanpak
Zo vraagt u benoeming tot trouwambtenaar aan:
- Stuur uw verzoek naar de gemeente waar u wilt trouwen of uw partnerschap wilt laten registreren.
Gemeente Oosterhout
Vul het formulier Verzoek eigen buitengewoon ambtenaar (pdf, 104,6 KB) in en lever dit formulier ondertekend in bij de balie van de afdeling Burgerzaken van de gemeente of stuur het formulier naar:
Gemeente Oosterhout
Team Eerste Lijn & Burgerzaken
Postbus 10150
4900 GB Oosterhout
De gemeente kan onder andere vragen om:
- geboortebewijs
- geldig identiteitsbewijs
- afschrift basisregistratie personen (BRP) met daarin een verklaring burgerlijke staat en nationaliteit
- de gegevens van de getuigen
Welke gegevens de gemeente van u nodig heeft, verschilt per stel. Neem daarom altijd contact op met de gemeente. Zij kunnen u precies vertellen wat u moet aanleveren.
Contact
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente door gebruik te maken van het contactformulier of bel ons op 14 0162.
Kosten
Kosten voor het aanstellen zijn € 68,80 (Tarief 2025)
Privacy en persoonsgegevens
Accordion item is ingeklaptAls u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.
De belangrijkste regels zijn:
- De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
- De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
- De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
- Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
- Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
- Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.
Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.