Heeft u een klacht over het riool? Bijvoorbeeld omdat het riool verstopt is of stinkt? Als de oorzaak buiten uw erf ligt, meldt u dit bij de gemeente.

Beschrijving

De gemeente is verantwoordelijk voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het rioolstelsel op openbare grond. De bewoner of perceeleigenaar is verantwoordelijk voor de aanleg en het onderhoud op zijn terrein en heeft een gedeelde verantwoordelijk voor de (huis)aansluitleiding in openbare grond.

De bewoner is zelf verantwoordelijk voor het oplossen van verstoppingen, ook in het leidingdeel dat ligt in openbare grond. Vetten, zeepresten, doekjes, groenteafval enz. kunnen bij ''normaal'' gebruik ook de leiding verstoppen. Wanneer u een rioolverstopping heeft, dan dient u een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen.

Als dit gespecialiseerde bedrijf constateert dat de verstopping in openbare grond plaatsvindt door een defect in het leidingwerk (bv wortels of scheuren in het materiaal), dan moet de gemeente ingeschakeld te worden. Een rapportage en/of beeldmateriaal moet daarbij als bewijs overlegd worden. De gemeente geeft dan opdracht aan een aannemer om de geconstateerde gebreken te herstellen.

  • Wordt de verstopping veroorzaakt door enkel ophoping van vuil, dan moet de gebruiker de kosten van de verstopping zelf betalen.
  • Wanneer de verstopping op gemeentegrond zit én de oorzaak is te wijten aan een defect in het leidingwerk, dan kunt u bij de gemeente een schriftelijk verzoek indienen om eventuele gemaakte ontstoppingskosten terug te vorderen.

Voordat u een klacht bij de gemeente meldt, heeft u eerst vastgesteld (of laten vaststellen) dat de oorzaak van de klacht buiten uw erf ligt.

Zo meldt u bij de gemeente een klacht over het riool:

  • U neemt contact op met de gemeente.
  • U geeft door:
    • uw naam en adres
    • wat voor soort klacht het is (verstopping, stank of verzakking)
    • hoe lang u de klacht al heeft
    • of uw buren dezelfde klacht hebben
    • eventuele foto’s en bouwtekeningen
    • een eventueel onderzoek of verklaring van een bedrijf dat uw klacht heeft onderzocht 

Heeft u vragen of wilt u een melding doen? Neem dan contact op met het team Stadsbeheer van de gemeente Oosterhout door gebruik te maken van het contactformulier of bel ons op 14 0162.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.