Een persoonsgebonden budget (PGB) is een bepaalde hoeveelheid geld waarmee u zelf zorg inkoopt passend bij uw situatie. Dat geeft vrijheid, maar u moet zich wel aan de regels van de gemeente houden.

Beschrijving

Let op!

 

 

Met het PGB koopt u zorg in bij een professionele zorgverlener, een zzp’er of iemand uit uw eigen sociale netwerk. Bijvoorbeeld ouders, een familielid of buren. 

U maakt zelf afspraken met uw zorgverleners. Het geld komt niet op uw eigen bankrekening. De Sociale Verzekeringsbank (SVB) betaalt de zorgverleners voor u. Dit heet ‘trekkingsrecht’. 

In de gemeente Oosterhout krijgt u geen extra geld voor feestdagen of een vrij besteedbaar bedrag. U kunt daar dus geen gebruik van maken als u een persoonsgebonden budget heeft.

Voor een persoonsgebondenbudget (PGB) van de gemeente heeft u een beschikking nodig op basis van de Wmo of de Jeugdwet. Dat is een officiële brief van de gemeente waarin het besluit staat dat u recht heeft op ondersteuning. 

U moet ook in staat zijn om het budget zelf te beheren, zelf zorg in te kopen, zorgverleners aan te sturen en de kwaliteit te bewaken. U mag iemand machtigen om dit voor u te doen. De zorg die u inkoopt moet passen bij uw persoonlijke situatie en bij wat u wilt bereiken.

Wilt u weten of een PGB bij u past? Doe de test op www.pgb-test.nl.

PGB aanvragen voor hulpmiddelen en/of een vervoersvoorziening

Wilt u hulpmiddelen en/of een vervoersvoorziening (bijvoorbeeld een rolstoel of een scootmobiel) zelf inkopen? Neem dan contact op met het sociaal team van de gemeente Oosterhout. Dit kunt u doen door te bellen naar de gemeente via 14 0162.

Op basis van uw aanvraag, volgt een gesprek met een WMO-consulent van de gemeente waarbij u aangeeft dat u zelf ondersteuning met een persoonsgebonden budget (PGB) wilt regelen.

PGB-Plan

U maakt met de WMO-consulent afspraken over de ondersteuning die u nodig heeft en wat u met die ondersteuning wilt bereiken. Deze afspraken leggen we vast in een PGB-plan. Daarin staat bijvoorbeeld hoe u de zorgt regelt, bij wie u de zorg in koopt met het PGB en wat het resultaat moet zijn.

Offerte opvragen

Vraag bij de door u gekozen leverancier(s) één of twee offerte(s) op voor de gewenste voorziening. Deze offerte moet per onderdeel uitgeschreven zijn. Extra’s die u zelf graag op de voorziening wilt toevoegen maar niet noodzakelijk zijn, mogen in deze offerte weggelaten of apart benoemd worden.

Afwegen PGB-bedrag

De door u aangeleverde offertes worden langs het bedrag gehouden wat de gemeente kwijt zou zijn aan Zorg In Natura (ZIN). Dus als de gemeente de voorziening voor u zou regelen. Als de prijs in de offerte hoger is dan het bedrag van de gemeente, kunt u ervoor kiezen het verschil zelf bij te betalen.

Schaf de voorziening aan

De kosten voor de voorziening betaalt u uit het PGB. U sluit ook met de leverancier een reparatie- en onderhoudscontract af. Wanneer nodig sluit u een verzekering af, bijvoorbeeld bij een driewielfiets.

Bewaren van de documenten

Van alle uitgaven die u uit het PGB gedaan heeft, moet u bewijsstukken (contracten, facturen) bewaren. De gemeente kan u namelijk vragen deze bewijsstukken op te sturen. Als u dat niet kunt, dan kan de gemeente het PGB geheel of gedeeltelijk van u terugnemen. 

PGB aanvragen voor hulp bij het huishouden en/of begeleiding

Wilt u zelf uw hulp bij het huishouden en/of begeleiding regelen? Neem dan contact op met het sociaal team van de gemeente Oosterhout. Dit kunt u doen door te bellen naar de gemeente via 14 0162.

Op basis van uw aanvraag, volgt een gesprek met een WMO-consulent van de gemeente waarbij u aangeeft dat u zelf ondersteuning met een persoonsgebonden budget (PGB) wilt regelen.

PGB-gesprek

De WMO-consulent nodigt u uit voor een gesprek. In dit gesprek bespreekt u waarom u kiest voor een PGB. Ook bespreekt u hoe u de ondersteuning gaat inrichten en met welke zorgverlener(s). De WMO-consulent kijkt dan ook of u (eventueel met hulp) in staat bent om een PGB te beheren.

Budgetbeheer

Kunt of wilt u niet alles zelf regelen? Dan kunt u iemand anders vragen u te helpen met het beheer van het PGB. Het gesprek wordt dan met hem/haar gevoerd in uw bijzijn.

Soms is het verplicht

Heeft u dementie, een verstandelijke beperking, ernstige psychische problemen of schulden? Of heeft/krijgt u een beschikking voor ondersteuning bij de administratie? Dan bent u verplicht om een budgetbeheerder namens u aan te stellen.

PGB-Plan

U maakt met de WMO-consulent afspraken over de ondersteuning die u nodig heeft en wat u met die ondersteuning wilt bereiken. Deze afspraken leggen we vast in een PGB-plan. Daarin staat bijvoorbeeld hoe u de zorgt regelt, bij wie u de zorg in koopt met het PGB en wat het resultaat moet zijn.

Procedure

Bij een positief advies over uw PGD-aanvraag stuurt de WMO-consulent u het PGB-plan toe. U ondertekent het PGB-plan en stuurt dit binnen 2 weken aan de gemeente terug.  

Wanneer uw aanvraag is goedgekeurd, ontvangt u van de gemeente een beschikking. De gemeente brengt vervolgens de Sociale Verzekeringsbank (SVB) op de hoogte van uw PGB.

Wordt uw PGB-aanvraag afgekeurd? Dan neemt de WMO-consulent telefonisch contact met u op om aan te geven waarom uw PGB-aanvraag is afgekeurd. Samen bespreekt u wat er verder nog aan mogelijkheden zijn.

Let op: Wanneer een PGB-aanvraag wordt afgekeurd, betekent dit niet dat u geen zorg ontvangt. U ontvangt wel zorg, alleen niet via een PGB.

Zorgverlener(s)

Degene van wie u zorg of ondersteuning krijgt heet een zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld een zorginstelling zijn, maar ook een familielid of uw partner. U maakt met uw zorgverlener(s) afspraken over uw zorg. Zoals de tijden waarop u zorg krijgt en wat u daarvoor betaalt.

Er zijn vier verschillende zorgovereenkomsten. Welke u moet gebruiken hangt af van wie de zorg aan u verleent. Op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) kiest u de juiste zorgovereenkomst.

Heeft u al een zorgovereenkomst en wilt u iets wijzigen? Of wilt u de overeenkomst beëindigen? Kies het juiste wijzigingsformulier van de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Kwaliteitseisen zorgverlener

Als u een PGB krijgt, moet de gemeente zorgen dat u goede kwaliteit van zorg krijgt (art. 2.3.6 lid Wmo 2015). Daarom wil de gemeente weten hoe u uw zorg gaat regelen en kijken we ook naar uw zorgverlener(s).

Controle zorgovereenkomst

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) controleert of de zorgovereenkomst goed en helemaal is ingevuld. Ook bekijkt de SVB de overeenkomst arbeidsrechtelijk.

Daarna beoordeelt de gemeente de zorgovereenkomst. De SVB stuurt u een brief als de gemeente akkoord is met de zorgovereenkomst. Hierin staat ook de maximale vergoeding die u per uur aan uw zorgverlener(s) mag betalen uit uw PGB. Wilt u meer betalen? Dan moet u dit zelf bijbetalen.

Let op: Zolang er geen (door de gemeente) goedgekeurde zorgovereenkomst is, kunt u niet declareren. Neemt u dan toch zorg af, dan is dit uw eigen verantwoordelijkheid.

Alles goedgekeurd?

Als alles is goedgekeurd, dan kan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) namens u uw zorgverlener(s) uitbetalen. Binnen 4 weken declareert u uw zorg bij de SVB. Zij betalen dan uw zorgverlener(s).

Is er iets veranderd in uw (gezins)situatie of uw zorgvraag? Bel gerust naar het Sociaal Team Oosterhout via telefoonnummer 14 0162.

  • In de ochtend kunt u uw vraag meteen telefonisch bespreken met iemand van het Sociaal Team Oosterhout.
  • In de middag maakt u een belafspraak via telefoonnummer 14 0162. Een medewerker van het Sociaal Team Oosterhout belt u dan op het afgesproken tijdstip terug.
  • U kunt ook uw vragen stellen via het contactformulier Sociaal Team.

Wilt u iets veranderen in de zorgovereenkomst, heeft u een nieuwe zorgverlener of vragen over uw PGB en de betalingen? Neem dan contact op met de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

U spreekt met uw zorgverlener(s) af hoeveel u betaalt voor de ondersteuning. Maar u mag niet meer betalen dan het maximale tarief. Hoeveel dat is, hangt af van de situatie.

Eigen bijdrage Wmo

Er zijn verschillende soorten hulp of ondersteuning die onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) vallen, waarvoor u een PGB aan kunt vragen. Bijvoorbeeld:

  • begeleiding
  • dagbesteding
  • hulpmiddelen en voorzieningen
  • hulp bij het huishouden

Dit zijn meestal maatwerkvoorzieningen: hulp voor u persoonlijk. Hiervoor vraagt de gemeente een eigen bijdrage aan u. U betaalt deze eigen bijdrage aan het CAK. In 2025 is de maximale eigen bijdrage voor Wmo-ondersteuning € 21,00 per maand. 

In een aantal situaties hoeft u geen eigen bijdrage te betalen. Dit bepaalt het CAK.

  •  U betaalt al een eigen bijdrage voor beschermd wonen of voor de Wet langdurige zorg. Dan hoeft u voor de hulp uit de Wmo niets te betalen.
  • U bent getrouwd of heeft een partner? Minimaal één van u heeft de AOW-leeftijd (in 2025 is dit 67 jaar) nog niet bereikt? Dan hoeft u voor de hulp uit de Wmo niets te betalen.