Beschrijving

Bij een rechtszaak horen (vaak hoge) kosten. Voor een aantal kosten is het mogelijk om een vergoeding te krijgen via de gemeente of via het Juridisch Loket. Het gaat dan om de kosten voor de eigen bijdrage van rechtsbijstand en het griffierecht.

Eigen bijdrage voor rechtsbijstand

U heeft juridische hulp nodig? Vraag advies aan het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket verstrekt namelijk gratis informatie over diverse zaken. 
 

U bent al bij een rechtzaak bestrokken

U bent (al) daadwerkelijk bij een rechtzaak betrokken? Neem contact op met het Juridisch Loket. U kunt namelijk aanspraak maken op een  verlaging van de eigen bijdrage voor rechtsbijstand. De verantwoordelijkheid om aanspraak te maken op deze verlaging, ligt geheel bij u. 
 
U ontvangt een diagnosedocument als u voor verlaging van de 'eigen bijdrage' in aanmerking komt. U gebruikt het diagnosedocument ook voor advocaatkosten. Neem daarom het document mee naar uw advocaat.

Griffierechten

Als u lage inkomsten heeft, is het mogelijk dat u een lager tarief mag betalen voor griffierechten en notariskosten. Hiervoor kunt u een inkomensverklaring voor rechtsbijstand aanvragen bij de Raad voor Rechtsbijstand.
Vaak wordt zo'n verklaring door de advocaat aangevraagd. Overleg daarom met uw advocaat wie de verklaring gaat aanvragen.

Eigen bijdrage voor rechtsbijstand

Alleen met de verkregen verlaging vanuit het Juridisch Loket, is het mogelijk om de 'eigen bijdrage voor rechtsbijstand' volledig vergoed te krijgen. Heeft u verlaging gekregen, maar kunt u het restant van de eigen bijdrage niet betalen? U kunt Bijzondere Bijstand aanvragen voor de 'eigen bijdrage voor rechtsbijstand' bij de gemeente. LET OP: Bij deze aanvraag upload u het diagnosedocument !!!

Griffierechten 

Heeft u de inkomensverklaring voor rechtsbijstand gekregen? U kunt Bijzondere Bijstand voor griffierechten aanvragen bij de gemeente.

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente door gebruik te maken van het contactformulier of bel ons op 14 0162.

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.