Elk jaar ontvangt u de aanslag gemeentelijke belastingen vanuit de Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB). U krijgt de aanslag meestal eind februari via mijn.overheid.nl of de post.

Heeft u geen vermogen èn een laag inkomen waardoor u de gemeentelijke belastingen niet kunt betalen? Dan kunt u in aanmerking komen voor kwijtschelding. Kwijtschelding wil zeggen dat u de aanslagen voor (een aantal van de) belastingen niet hoeft te betalen. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke financiële situatie.

Let op: Voor de digitale aanvraag heeft u uw DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD, dan kunt u een DigiD aanvragen.

Accordion item is ingeklapt

Kwijtscheldingsverzoeken kunnen alleen digitaal aangevraagd worden bij de Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB).

Accordion item is ingeklapt

De burgeradviseurs van Surplus Welzijn helpen u graag bij de digitale aanvraag. Zonder gegevens kan de burgeradviseur uw verzoek om kwijtschelding niet indienen. Daarom is het belangrijk dat u de volgende gegevens meeneemt naar de burgeradviseur:

  • Aanslagbiljet van de gemeentelijke- en/of waterschapsbelastingen.
    Rechts bovenaan op het aanslagbiljet staat namelijk het aanslagnummer, het subjectnummer en uw BSN-nummer.
  • Afschriften van alle in uw bezit zijnde bank- en spaarrekeningen van de laatste maand waarop het saldo zichtbaar is.
  • Overzicht van de maandelijkse huur.
  • Voorschotbeschikking huur- en zorgtoeslag van de Belastingdienst.
  • Jaaroverzicht hypotheek en maandelijkse hypotheeklast.
  • Kopie voorlopige teruggaaf aftrek hypotheekrente.
  • Bewijs van betaling premie zorgverzekering.
  • Specificatie(s) loon of uitkering.
  • Kopie bankafschriften waarop de alimentatie te zien is.
  • Kopie betalingsregeling andere belastingen.

Accordion item is ingeklapt

Meer informatie over de aanslag voor de gemeentelijke belastingen, vindt u op de website van de Belastingsamenwerking West-Brabant (BWB).

Accordion item is ingeklapt

Als u een aanvraag of melding doet, heeft de gemeente uw persoonsgegevens nodig. De gemeente behandelt uw persoonsgegevens zorgvuldig. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) staat hoe de gemeente met uw persoonsgegevens moet omgaan.

De belangrijkste regels zijn:

  • De persoonsgegevens waar de gemeente om vraagt, zijn nodig voor het afhandelen van uw aanvraag of melding.
  • De gemeente registreert en verwerkt uw gegevens op een veilige, vertrouwelijke en zorgvuldige manier.
  • De gemeente gebruikt uw gegevens alleen voor het verwerken van uw aanvraag of melding (of voor iets wat daar rechtstreeks verband mee heeft).
  • Uw persoonsgegevens blijven niet langer bewaard dan nodig is voor het verwerken van uw aanvraag of melding.
  • Andere organisaties krijgen uw gegevens alleen als dit wettelijk verplicht is.
  • Als u hierom vraagt, dan vertelt de gemeente u waarvoor de gegevens nodig zijn en wat ermee gebeurt.

Kijk voor meer informatie op onze pagina Privacy.