Plastic, Blik en Drankenkartons

U kunt uw plastic verpakkingsafval ongewassen (eventueel met dop) aanbieden in een door de gemeente beschikbaar gestelde plastic zak. Daarbij is wel van belang dat het verpakkingsmateriaal leeg is en dat er geen papier, karton of folieresten meer aan zitten. In dezelfde zak mag u ook blik en drankenkartons aanbieden.

Let op: stop in het blik geen ander afval om ruimte te besparen in de zak, want dat kan niet van elkaar gescheiden worden!

Wat mag in de zak voor plastic, blik en drankenkartons?

• blik
  • kartonnen (drank)verpakkingen, melk- en sappakken
  • plastic tassen en broodzakken
  • pasta- en rijstzakken
  • snoepzakken
  • verpakking van vleeswaren en kaas
  • folies van tijdschriften en reclamefolders
  • blisters van o.a. tandenborstels
  • snoeren zonder koper en kunststof schroeven
  • boterkuipjes, sausbakjes, smeerkaas-, paté- of koffiemelkkuipjes
  • groente-, fruit- en saladebakjes of zakjes, patatbakjes
  • bekers van yoghurt, vla, slagroom en ijs
  • deksels van potten pindakaas, chocopasta etc.
  • knijpflessen van sauzen zoals ketchup en mayonaise
  • flacons van wasmiddelen en schoonmaakmiddelen
  • flacons van bijvoorbeeld shampoo, douchegel, badschuim en zeep
  • tubes van bijvoorbeeld gel, crème, bodylotion en tandpasta
  • flessen van olie en azijn
  • flessen van frisdrank, water en zuivel
  • potjes van gel, medicijnen en vitamines
  • plantenpotten
  • chipszakken

Wat mag NIET in de zak voor plastic, blik en drankenkartons?

• verpakkingen met inhoud
  • verpakkingen van chemisch afval, make-upverpakkingen, terpentineflessen en kitkoker
  • piepschuim of polystyreen
  • fastfoodverpakkingen van piepschuim, vleesschaaltjes van piepschuim/ foam en verpakkingsvulmateriaal. (piepschuim, balletjes, achtjes e.d.)
  • resten papier, karton
  • afdekmaterialen
  • doordrukstrips (pillen of kauwgom)
  • andere plastic producten en gebruiksvoorwerpen, zoals tuinstoelen en speelgoed
  • plastics en folies die vrijkomen bij bedrijfsactiviteiten mogen niet bij het PBD afval.

Mag het nu wel of niet in de zak?

Soms is het niet helemaal duidelijk of iets wel of niet in de PBD (plastic, blik en drankenkartons) zak mag. U kunt dan kijken op de afvalscheidingswijzer van de website afvalscheiden.nu. U kunt dan intypen wat u wilt weggooien en de scheidingswijzer geeft dan aan op welke manier u dit kunt weggooien.

Zakken voor plastic, drankenkartons en blik

Lege zakken voor het aanbieden van plastic, drankenkartons en blik zijn gratis verkrijgbaar bij:

• Supermarkt/winkel:  AH Arkendonk, AH Centrum, AH Zuiderhout, Jumbo Centrum, Jumbo Arkendonk, Jumbo Zuiderhout, Coop Markkant, Nettorama Patrijslaan, Nettorama St Anthoniushof, Dagwinkel Dorst
  • Gemeente: Balie gemeentehuis en milieustraat
  • Dorps/gemeenschapshuis: Oostquartier Oosteind, Den Brink Den Hout en De Klip Dorst
  • Toko Noor Zuiderhout
  • Overig:MEK kinderboerderij, KDV Op Stoom (Dorst)

Helpdesk afval

Heeft u vragen? Neemt u dan contact op met de Helpdesk afval via telefoonnummer 0800-333 66 99 (gratis).
De helpdesk is elke werkdag bereikbaar van 08:00 tot 18:00 uur