Ondernemers in Oosterhout waarderen het ondernemersklimaat hoger dan twee jaar geleden. Het cijfer steeg naar een 7,0 tegenover een 6,8 in 2022. Ook op andere vlakken, zoals de bedrijfsomgeving en sociale veiligheid, is de waardering licht gestegen. Dat blijkt uit de meest recente Ondernemerspeiling.
Een aantrekkelijk ondernemersklimaat is een belangrijke basisvoorwaarde voor een gezonde lokale economie. Daarom houdt de gemeente Oosterhout om de twee jaar een ondernemerspeiling om meer inzicht te krijgen in de waardering van ondernemers voor het vestigingsklimaat, de bedrijfsomgeving en de dienstverlening vanuit de gemeente. Aan de laatste peiling, die net voor de zomervakantie is uitgevoerd, hebben 175 bedrijven meegedaan.
Vier van de vijf thema’s scoren hoger
Van de vijf gemeten thema’s – ondernemersklimaat, vestigingsklimaat, bedrijfsomgeving, sociale veiligheid en gemeentelijke dienstverlening – scoren er vier een cijfer 7 of hoger. Het vestigingsklimaat en de sociale veiligheid komen het hoogst uit, met ieder een 7,2. Daarnaast scoren vier van de vijf thema’s een hoger rapportcijfer dan in 2022. Wethouder Dees Melsen: “Goed om te zien dat de scores in de lift zitten. Oosterhout is en blijft een ondernemende gemeente. Via onze contacten met ondernemers werken we er samen aan om de omstandigheden te versterken. Zodat ondernemers richting de toekomst krachtig kunnen blijven opereren.”
Arbeidsmarkt grootste uitdaging voor ondernemers
Ruim driekwart van de Oosterhoutse ondernemers (78%) ziet de toekomst van het bedrijf als positief tot zeer positief, terwijl nog geen 5 procent die als negatief bestempeld. Toch zijn er ook uitdagingen. Meest genoemd worden de krapte op de arbeidsmarkt (37%), de internationale ontwikkelingen (17%) en de verduurzaming/energietransitie (15%). In 2022 werd krapte op de arbeidsmarkt nog door 24% aangemerkt als grootste uitdaging. Aan de andere kant zegt twee op de tien ondernemers geen bedreigingen te zien.
Een derde van de Oosterhoutse ondernemers zegt uitbreidingsplannen te hebben. Daarvan geeft vier op de tien aan dat die plannen nog niet concreet zijn. Van de bedrijven die al wel concrete plannen hebben, zegt vier op de tien te willen uitbreiden op de huidige locatie, drie op de tien wil verhuizen binnen de gemeente en drie op de tien wil vertrekken uit Oosterhout.
Cijfer voor gemeentelijke dienstverlening gelijk gebleven
De Oosterhoutse ondernemers geven de gemeentelijke dienstverlening een 6,7 als rapportcijfer. Dit is hetzelfde cijfer als in 2022. Het meest tevreden is men over de behulpzaamheid (7,0), de digitale dienstverlening (6,9), de informatieverstrekking (6,8) en de deskundigheid (6,8). Het minst tevreden, hoewel nog altijd een voldoende, is men over de afhandelingssnelheid (6,4), interne afstemming (6,4) en flexibiliteit (6,4).
Ondernemers die contact hadden met de gemeente, hadden vooral contact over beheer/onderhoud van de openbare ruimte, parkeerzaken en huisvesting/bestemmingsplannen. Bijna 53 procent was tevreden tot zeer tevreden over dit contact.
Onderzoeksresultaten
Bekijk alle onderzoeksresultaten van deze en eerdere ondernemerspeilingen.